De ingenieur Kazuya Shiba richt zich op opmerkelijke uitvindingen. Als er iets is waarvan hij hoopt dat het een blijvende indruk zal maken, is het ‘Gorgeous Show Box’. Dat is een onopvallende zwarte doos die met één druk op de knop op hysterische wijze verandert in een uitbundig object.

Met luid gezoem en geratel pakt de doos zichzelf uit om paars licht uit zijn binnenste te laten ontsnappen, waarna er twee lampen oprijzen uit de wanden. Vervolgens komt er een platform omhoog met daarop het voorwerp dat erin zit.

De ‘Gorgeous Show Box’ doet precies wat de naam aangeeft – iets wat saai is leuk maken.

Kazuya deed er 18 maanden over om de doos, zijn allereerste ontwerp, te maken en te testen, voordat de vinding zijn debuut maakte in 2017.

Sindsdien heeft de 27-jarige meer dan twintig 'nauwelijks bruikbare' uitvindingen de wereld ingestuurd. In zijn appartement in Hiroshima zette hij zijn 3D-printer aan het werk om onder meer tandpastaknijpers, visitekaartjeslanceerders en een plastic zakopener op batterijen te maken.

Kazuya Shibata's visitekaartjeslanceerder.
Kazuya Shibata's visitekaartjeslanceerder.
Kazuya Shibata

Kazuya prijst de producten aan in zelfgemaakte infomercials, waarin hij de voordelen van zijn maffe ontwerpen belicht.

Lukt het niet om je flesje drinken te openen omdat je in je andere hand een ijsje vasthebt, of je telefoon, dan prijst Kazuya de plastic flessenopener aan, "de bondgenoot van de moderne, drukke mens".

"Wat ik maak is niet heel bruikbaar, maar niemand heeft het ooit eerder gezien", zei Kazuya tegen Insider. "Ik wil dat mensen de vraag of iets bruikbaar is, opzij leggen en ze aanmoedigen om te kijken of het interessant is. Daarmee kun je je horizon verleggen en iets leuks ontdekken."

Kazuya's vader was elektricien en inspireerde hem om zich bezig te houden met elektronica en uitvindingen. Nadat hij afstudeerde aan de universiteit, knutselde hij grappige voorwerpen in elkaar als hobby, naast zijn werk voor een bedrijf dat robots ontwerpt en maakt.

In de eerste plaats is hij komiek en in de tweede uitvinder, vindt hij. "Ik wilde altijd al grappen maken en vroeg me af of ik mijn professionele vaardigheden kwijt kon in mijn hobby's." Het ultieme doel van zijn uitvindingen, zo zegt Kazuya, is mensen aan het lachen maken.

Kazuya's 'snack moderating box' die om de paar minuten opent om te voorkomen dat je alles in één keer opeet.
Kazuya's 'snack moderating box' die om de paar minuten opent om te voorkomen dat je alles in één keer opeet.
Kazuya Shibata

Nadat de 'Gorgeous Show Box' viral ging in 2017, wilde Kazuya fulltime uitvinder worden. In 2021 zegde hij zijn baan op en sindsdien wijdt hij zijn leven aan het maken van 'bijna nutteloze' producten.

Verschillende mensen hebben geprobeerd zijn prototypen te kopen, maar de Japanse ingenieur wil ze niet verkopen. In plaats daarvan werkt hij samen met bedrijven die zijn ontwerpen gebruiken om hun producten te adverteren, terwijl hij eigenaar blijft van de apparaten, zegt hij.

Tot nu toe is de 'Gorgeous Show Box' gebruikt om medicijnen, whisky en andere producten te presenteren, vertelde Kazuya. Ook heeft iemand heeft de doos gebruikt om zijn vriendin ten huwelijk te vragen.

Voor 1 april werkte hij dit jaar samen met gameontwikkelaar Capcom om een controller te ontwerpen waarmee katten Street Fighter 6 kunnen spelen.

Hoewel Kazuya meerdere keren op de Japanse televisie en in tijdschriften is verschenen, heeft hij nog niet genoeg volgers om winst te maken met advertenties die bij zijn video's worden getoond. Hij wil niet kwijt hoeveel hij verdient aan de partnerships, maar het is volgens hem genoeg voor de huur en kosten voor levensonderhoud.

"Ik vind het leuk om dingen te maken en veel mensen te verrassen en ik heb het geluk dat ik daarvan kan leven", zegt hij.

Ondertussen neemt Kazuya ook verzoeken aan van mensen op sociale media. Op 14 augustus maakte een soort shirt-wapperaar zijn debuut. De 't-shirt Pata Pata' is een apparaat dat om de middel wordt gedragen en dat de gebruiker koel houdt door aan de zoom van het shirt te trekken.

De uitvinding is geïnspireerd op de jas met airconditioning die deze zomer de krantenkoppen haalde in Japan.

Kazuya zegt dat het moeilijk is om met ideeën te komen die 'nauwelijks bruikbaar' zijn. "Als ik wakker ben, zoek ik altijd naar dagelijkse ongemakken", vertelde hij. Zijn notitieboek staat er vol mee.

De ontwerper wil geen dingen maken om te shockeren en mijdt daarom uitvindingen waarvan mensen mogelijk moeten walgen of ongemakkelijk worden.

Idealiter zien mensen waarom ze een product als dat van Kazuya nodig hebben, terwijl ze kunnen lachen om de oplossing die hij heeft bedacht, geeft hij aan.

Kazuya's 'glowing glasses' die de drager transformeert in een 'nerdy' doch 'cool' manga-karakter, maar het gezichtsvermogen niet verbetert.
Kazuya's 'glowing glasses' die de drager transformeert in een 'nerdy' doch 'cool' manga-karakter, maar het gezichtsvermogen niet verbetert.
Kazuya Shibata

Hoewel hij met dit werk de eindjes nog maar net aan elkaar kan knopen, hoopt Kazuya dat zijn naam als maffe uitvinder hem een podium zal geven als professioneel komiek. Zijn droom is om op een dag het publiek net zo enthousiast te maken als Steve Jobs deed tijdens de aankondigingen van Apple.

Voor nu heeft hij het plan om zijn thuiswerkplaats uit te breiden, zodat hij aan meerdere projecten tegelijk kan werken.

Lees ook: Ontmoet de Japanse man die zich laat inhuren om niets te doen: ‘Ik reageer op smalltalk, maar daar blijft het bij’